קהילות ישראל במזרח במאות ה־19 וה־20

סדרת קהילות ישראל במזרח בהוצאת מכון בן־צבי לחקר קהילות ישראל במזרח מתמקדת במגמות ההתפתחות בקהילות היהודיות בארצות המזרח במאות ה־19 וה־20 כפי שהן משתקפות במחקר. מטרות הסדרה: להציג את הקהילות היהודיות באופן שיטתי, ממצה ומאוזן; להניח תשתית לספריית יסוד בית ספרית שתשרת את מערכת החינוך; להיענות לצורכי הציבור הרחב.

שותפים לסדרה מיטב החוקרים בארץ ובעולם, מלומדים מאוניברסיטאות וממכוני מחקר שונים, נציגי הארגונים של יוצאי הקהילות ונציגי ציבור. חלק מן הפרקים נכתבו במיוחד עבור הסדרה, תוך שאיפה לספק תמונה מלאה ככל האפשר בשפה ברורה ושווה לכל נפש, בלי לוותר על אמות המידה של כתיבה היסטורית נאותה.

כל כרך נכתב במתכונת שעוצבה בידי וועדת היגוי המשותפת לנציגי משרד החינוך, מכון בן־צבי ומוסדות אקדמיים. המתווה מציג את תחומי העניין המרכזיים לכתיבה, וועדת ההיגוי בוחנת את מידת ההתאמה של המתווה למצב המחקר, להיצע החוקרים ולקווי ייחודה של כל קהילה. כל הפרקים עוברים שיפוט אקדמי ותיעתוק הלשונות היהודיות השונות. כל כרך מלווה בתמונות רבות, באיורים ובמפות, וכן בביאורי שמות ומושגים בשולי העמוד. לכל כרך מצורפת ביבליוגרפיה רלוונטית.

פרסום כרכי הסדרה החל בקיץ 2000 בשיתוף עם אגף מורשת במשרד החינוך.

ספרי הקהילות שראו אור:

תימן; עיראק; מרוקו; תוניסיה; איראן; לוב; אלג'יריה (עורך: ח' סעדון); מעגל החיים (עורך: ש' צבר); אתיופיה (עורכת: ה' סלמון); מצרים (עורך: נ' אילן); סוריה (עורך: י' הראל); תורכיה (עורך: י' בן־נאה) ; איטליה (עורך: ר' ויינשטיין); יוון (עורך: א' ג'יניאו), מרכז אסיה: בוכרה ואפגניסטן (עורך: ז' לוין).

ספרי קהילות שעתידים לצאת לאור בקרוב:

היישוב הישן בארץ ישראל (עורכים: י' בן־נאה ומ' הלד); לבנון (עורך: י' הראל); גאורגיה (עורכים: ר' אנוך וח' ברם); יוגוסלביה, הקהילות הספרדיות (עורך: א' פאפו).

רכזת הפרויקט ותחקירנית תמונות:

נעמה שי־כתריאלי  kehilot@ybz.org.il | 02-5398849

עוזרי מחקר                          

ד"ר גיא ברכה: לבנון

נדב גרשון: היישוב הישן בארץ ישראל 

 מירי רפאלי: גאורגיה

ועדת היגוי מלווה

יו"ר הוועדה –   פרופ' מרים פרנקל, ראשת מכון בן־צבי

חברים:         

פרופ' נחם אילן, הקריה האקדמית אונו

ד"ר חנן חריף, סגן ראשת מכון בן־צבי
יעקב יניב, מנכ"ל יד בן־צבי
ד"ר יהודית לובנשטיין־ויצטום, מכון בן־צבי
פרופ' חיים סעדון, האוניברסיטה הפתוחה              עדי עופר, סמנכ"ל כספים יד בן־צבי
נעמה שי־כתריאלי, רכזת הפרויקט
פרופ' שלום צבר, האוניברסיטה העברית 

פנייה לציבור: מקורות חזותיים

מכון בן־צבי פונה לכל מי שברשותו מסמכים, תצלומים, חפצים, תעודות, מכתבים, כרוזים, תצלומים ועוד השופכים אור על חייהם של יהודי היישוב הישן בארץ ישראל, לבנון, גאורגיה, יוגוסלביה – הקהילות הספרדיות , כמו גם כאלו הקשורים לתולדות היהודים בארצות מוסלמיות אחרות, ולהעמידם לרשות עורכי הכרכים.

דילוג לתוכן