בשנים האחרונות נראות קבוצות תלמידים מסיירות בשכונות הירושלמיות, לא בעקבות מורי דרך מוסמכים אלא, למרבה ההפתעה, בהובלת מדריכים צעירים, תלמידים המדריכים בהתלהבות רבה ומתוך ידע מרשים ומעורר התפעלות, שספק אם כל מורי הדרך הירושלמיים מכירים בעצמם…
אלו הם המדריכים במיזם 'מובילים לשכונה' של בית הספר ללימודי ירושלים ביד יצחק בן-צבי. התוכנית החלה את דרכה ביוזמת מִנהל החינוך של עיריית ירושלים בשנת 2011 ומשתתפים בה תלמידי כיתות ד'-ה'.
בשנה הראשונה לומדים התלמידים על השכונה שבה הם חיים ולומדים ועל הסביבה הקרובה לבית הספר. הם יוצאים לשטח בהובלת מדריך יד בן-צבי, לומדים, חוקרים ופוגשים דמויות ואנשי מפתח בקהילה.
לכל שכונה אוצרות משלה, בכל שכונה נחשפים סיפורים אחרים, לכל שכונה אופי משלה: יש שכונות שבהן עוסקים בקליטת עלייה, יש שכונות שבהן מכירים התלמידים סיפורי מורשת קרב ויש שכונות שבהן חושפים התלמידים את שרידי העבר באתרים הארכיאולוגיים בתחומן. עד מהרה לומדים הילדים כי ממש 'מתחת לאף' בשכונתם חבוי עולם שלם מרתק ומסקרן של סיפורים ואנשים. לפתע נגלית אליהם השכונה שבה הם חיים ולומדים במבט חדש, מעמיק, מסקרן וחווייתי.
בשנה השנייה משתתפת קבוצת תלמידים בקורס הדרכה המכשיר אותם להפוך למדריכים צעירים בשכונה. במהלך הקורס עוברים התלמידים תהליך חווייתי ומשמעותי. במהלך הלימוד מתגבשת קבוצה של מנהיגים צעירים המתנסים בעמידה מול קבוצה, בתכנון הדרכה, בשיתוף פעולה ובחשיבה יצירתית אל מול האתגר ליצור הדרכה מעניינת.
זוהי חוויה מעצימה ומרגשת שספק אם יש דומות לה במסגרת הלימודים בבית הספר היסודי. שיאו של המיזם הוא הסיור בשכונה, שבו מדריכים הילדים את חבריהם, את משפחותיהם ואורחים נוספים מהשכונה ואף ממקומות אחרים בירושלים.
כיום פועלת התוכנית ביותר משלושים בתי ספר ירושלמיים בשכונות קטמונים, קריית היובל, גילה, הר חומה, רמות, רחביה, בקעה, מקור חיים, ארמון הנציב, פסגת זאב, הגבעה הצרפתית ומלחה.
במסגרת פיתוח התוכנית, מְבצע צוות הפיתוח של בית הספר ללימודי ירושלים עבודת חקר מקיפה על כל שכונה הכוללת היכרות מעמיקה עם השכונה ואתריה, מפגשים עם דמויות מפתח בשכונה ותיעוד הזיכרונות והסיפורים, לימוד דוחות חפירה ארכיאולוגית וחשיפת תעודות ומסמכים ארכיוניים השופכים אור חדש על קורות השכונות. באמצעות המחקר מתגלים פרטי מידע חדשים מעניינים ולא מוכרים על שכונותיה של ירושלים. בשלב הבא המידע שנצבר מתורגם למערכי שיעור מפורטים למורים (לפני כל סיור ואחריו מתקיימות יחידות פתיחה וסיכום בכיתה בהנחיית צוות בית הספר) ולמערכי סיור מותאמים לתלמידים הצעירים.